Чому в школах варто змінити підходи до навчання письма

За даними УЦОЯО за 2019 рік, 86% українських випускників не вміють добре сформулювати свою думку щодо питання, яке виноситься для написання власного висловлювання на ЗНО.

До теми Радіодиктант національної єдності: оприлюднили деталі та правила участі

Ще 52% випускників не можуть навести приклад з літератури чи інших видів мистецтва, а 31% отримали 0 балів за критерієм "Аргументи". Відомо, що 60% випускників мають серйозні порушення логічності, послідовності й несуперечливості викладу.

Ми прагнемо покращити навички учнів висловлювати свою думку на письмі. Та ми розуміємо, що найефективніший спосіб зробити це – змінити підхід до викладання письма в школах загалом, надати вчителям знання, методики, навички й матеріали для ефективного навчання письма,
– каже голова правління ГО "Смарт освіта" Галина Титиш.

Що відомо про "Національний проєкт: пишемо есе"

Проєкт передбачає системні зміни, а його кінцевим результатом будуть напрацьовані програми навчання для майбутніх учителів і підвищення кваліфікації для педагогів. Передбачається три етапи проєкту:

Перший етап

Підготовка тренерів на національному рівні (тренінгова програма від національних менторів).

Менторами проєкту є:

  • Ольга Брюховецька – кандидатка філософських наук, старша викладачка кафедри культурології Національного університету "Києво-Могилянська академія";
  • Марія Титаренко – кандидатка наук із соціальних комунікацій, доцентка Школи журналістики та комунікацій УКУ, членкиня PEN Ukraine та Fulbright Ukraine;
  • Ігор Хворостяний – радник з питань мови проєкту "Навчаємось разом", автор підручників, посібників й онлайн-курсів з української мови та літератури, кандидат філологічних наук;
  • Таня Стус – письменниця та методистка лабораторії дитячого читання МАН.

Другий етап

Команда тренерів навчатиметься на міжнародному рівні в рамках National Writing Project (США). Ця організація має 47-річний досвід дослідження інструментів і методів письма, підготовки програм підвищення кваліфікації вчителів, стандартів і критеріїв оцінювання.

"Написання есе є одним із найефективніших способів навчити чіткого та критичного мислення та допомогти молодим людям зрозуміти, що письмо – це про справжню комунікацію та участь у житті суспільства", – зазначає виконавча директорка National Writing Project Еліс Ейдман-Аадал.

Третій етап

Розробка тренерами навчальних програм для підготовки і підвищення кваліфікації вчителів, навчальних матеріалів, методичних рекомендацій, критеріїв оцінювання. Ці програми будуть впроваджуватися у вишах та ІППО для навчання і підвищення кваліфікації педагогів, а школи отримають доступ до напрацьованих інструментів та методик.

Що дасть цей проєкт

Результатами впровадження "Національного проєкту: пишемо есе" стануть:

  • навчальні програми з розвитку навичок письма та зокрема есеїв для педагогічних вишів-учасників проєкту;
  • навчальні програми для підвищення кваліфікації вчителів-практиків на базі ІППО (для ІППО-учасників проєкту);
  • модифікації до уроків української мови та літератури, початок їх упровадження в школах (для вчителів-учасників проєкту);
  • методичні рекомендації для вчителів, як навчати писати різні види есеїв у школі;
  • команда національних тренерів, навчена найновіших методик та інструментів із розвитку навичок письма, буде готувати українських учителів навчати учнів писати якісно.