Раніше проєкт наказу виносили на громадське обговорення. Тепер відповідний наказ опублікований на сайті ІМЗО.

До теми Скільки українців щодня читає книги та яка ситуація за кордоном

Що зміниться у конкурсі підручників

Головна зміна полягає в тому, що конкурсний добір не передбачає проведення експертизи змісту підручників, а до нього допускатимуть лише ті підручники, які вже отримали гриф.

Тобто зміст підручників аналізуватимуть до конкурсу в межах надання грифу, зокрема проводитимуть:

  • науково-методичну експертизу,
  • мовно-літературну експертизу,
  • психолого-педагогічну експертизу,
  • антидискримінаційну експертизу.

Цими експертизами займатимуться предметні (галузеві) комісії, список членів яких відкритий для всіх. Хоча раніше підручники аналізували анонімні експерти для мінімізації корупційних ризиків.

У межах безпосередньо конкурсу підручників передбачені тільки два етапи: вибір учителями й експертиза художньо-технічного редагування. Додамо, що у старому порядку експертиза художньо-технічного редагування називалася дизайнерською.

Експертиза художньо-технічного редагування передбачає оцінювання дотримання:

  • формату;
  • шрифту;
  • гарнітури;
  • кеглю;
  • накреслення;
  • забезпечення єдиного стилю;
  • оригінальності та сучасності ілюстративного матеріалу;
  • збалансованості кольорової гами.

За результатами цієї експертизи, авторам можуть або рекомендувати внести зміни в підручник, або визначити доцільність / недоцільність друку підручника держкоштом.

Експертиза відбуватиметь після того, як підручники оберуть учителі. Це означає, що в підручниках, які оберуть учителі, пізніше можуть щось змінити.

У новому порядку, як і в старому, для друку підручника потрібно понад 40 тисяч замовлень (5 тисяч для поглибленого та профільного рівня).

Також можна друкувати підручники, яких замовили від 10 до 40 тисяч, але за умови фінансування видавництвом різниці між запропонованою ним вартістю такого підручника й середньою вартістю підручника.

Для шкіл і класів із навчанням мовами національних меншин та закладів освіти, в яких навчаються діти з порушеннями зору, друкуються ті підручники, які отримали найвищий узагальнений результат вибору.

Для проведення конкурсу створюються такі комісії:

  • комісія з прийому комплектів конкурсних матеріалів Конкурсу (далі - Комісія ПККМ);
  • конкурсна комісія;
  • комісія з художньо-технічного редагування;
  • апеляційна комісія.

Також у новому порядку конкурсу вилучили комісії шифрування, дешифрування та комісію з відбору експертів.

До слова, Міністерство освіти і науки повторно рекомендувало підручник з хімії для учнів 9 класу, в якому раніше була порада лікувати рак содою. Неправдиву інформацію про соду прибрали, але виправили у підручнику не все. Наприклад:

  • На сторінці 24 підручника рекламують сумнівний препарат "Уролесан", його радять приймати не тільки людям з проблемами нирок та сечового міхуру, але й давати тваринам з сечокам’яною хворобою.
  • На сторінці 58 зазначено, що "електрофорез сприяє швидшому одужанню, ніж звичайне приймання ліків". Але це твердження спростовується низкою досліджень.
  • Окрім цього, в підручнику радять пити лимонний сік при підвищеній кислотності шлунка, хоча, на думку лікаря, це може пошкодити може пошкодити стравохід деяким людям.
  • А на сторінці 182 автори підручнику стверджують, що лупу, опіки та нежить треба лікувати господарським милом.